Blog de calator -
Jantele din aliaj: mai bune, mai usoare, mai fiabile
Publicat la data de: 10-04-2018
Inca din anii 1970, producatorii italieni de automobile de viteza – Lamborghini, Ferrari si Maserati – isi echipau supersporturile cu jante din aliaj produse de Borrani Bimetal, in timp ce Porsche prefera sa-si produca jante aliaj auto in regie proprie. Astazi, din ce in ce mai multe automobile de viteza ies de pe poarta fabiricii gata echipate cu jante de aliaj, pentru ca popularitatea celor din otel este in cadere libera.
Pentru multi soferi de moda veche, jantele din aliaj nu sunt nimic altceva decat „o fitza” (neaparat cu TZ!) si „o moda trecatoare”. Pentru ei, jantele din tabla ambutisata „sunt sfinte” pentru ca sunt mai ieftine „si mai ales, sunt usor de indreptat, chiar si in regim propriu” (a se citi: cu ciocanul, in parcarea din spatele blocului). De fapt, nu e intotdeauna chiar asa – uneori, „tablele” se deformeaza atat de rau din cauza hartoapelor („boala” dintotdeauna a drumurilor de pe plaiurile mioritice) incat orice interventie, chiar si la un atelier specializat, este imposibila. In plus, jantele din otel mai au si prostul obicei sa rugineasca, pe timp de iarna si nu numai – ajung cateva saptamani mai ploioase la rand, si gata!
Ne-am putea imagina o polemica precum cea dintre „aliajisti” si „tablagii” (v-ati dat seama ca porecla asta au scornit-o cei dintai, nu-i asa?) si acum patru milenii si mai bine, pentru ca si atunci se foloseau jante din aliaj – la carele de lupta hittite, care erau pe atunci cam ceea ce astazi este un Porsche, un Ferrari sau un Lamborghini. Numai ca aliajul nu era de duraluminiu, ci de bronz... Iar „de partea cealalta a baricadei” ni-i putem imagina pe adeptii rotilor de lemn pline, fara spite (care uneori erau facute chiar „dintr-o bucata”, adica dintr-un trunchi de copac taiat transversal). Este de presupus ca polemica dintre „aliajisti” si „tablagii” se va incheia doar in momentul cand jantele din otel vor deveni de domeniul istoriei, asa cum s-a intamplat si cu rotlie de lemn ale carutelor trase de magarusi in anticul Sumer. In fond, viata merge inainte, si noul se impune prin avantajele sale.
Jantele din aliaj sunt mai usoare, mai rigide (si deci se deformeaza mai greu decat „tablele”) si, mai ales, nu ruginesc! Sunt deci mai fiabile. Si sunt mai usoare, ceea ce inseamna ca rotile au o inertie mai mica. Cu cat greutatea totala a rotilor este mai scazuta, cu atat automobilul va avea mai multa stabilitate la drum si va fi mai usor de controlat in viraje.
Daca v-ati cionvins de avantajele jantelor din aliaj, ce-ar fi sa „dati o tura” la Auto Soft?