
Turismul se pregătește pentru un nou an bun. Dar vor exista schimbări și provocări în acest an. Inteligența artificială (AI) ar putea ocupa un loc central în planificarea călătoriilor, restricțiile din unele orașe ar putea determina turiștii să caute destinații alternative, iar aglomerația din aeroporturi i-ar putea face pe mulți să caute destinații mai apropiate, unde se poate ajunge cu mașina.
Conform unei analize realizate de McKinsey & Company, 80% dintre călători vizitează 10% din cele mai importante locuri turistice din lume. Acest turism de masă copleșește infrastructura, frustrează localnicii și dăunează atracțiilor naturale și obiectivelor culturale. În 2024, cele mai vizitate destinații din lume erau în ordine: Londra, Bangkok, Tokyo, Paris, Dubai, Barcelona și Roma. Pentru călătorii de afaceri, primele 6 destinații au fost toate din Asia, conduse de Shanghai, urmat de Kuala Lumpur, Bangkok, Tokyo și Seul. Singura destinație de afaceri europeană din top 10 a fost Stockholm.
Anul acesta, sondajul Expedia „Unpack’25” a arătat că 63% dintre consumatori intenționează să caute pentru următoarea lor călătorie o destinație mai atipică. Turiștii vor încerca să evite aglomerația căutând locuri mai puțin cunoscute de vizitat. Este de asemenea așteptat sa creasca rolul social media în recomandări prin videoclipuri virale, TikTok fiind deosebit de popular, pentru prezentarea unor locuri frumoase, mai puțin cunoscute, de vizitat. Acest lucru îi inspiră pe consumatori – în special pe cei mai tineri din Generația Z – să călătorească, însă videoclipurile virale pot, de asemenea, copleși zonele care nu sunt construite pentru un val mare de vizitatori. Această tendință ar putea, de asemenea, să favorizeze destinații alternative la cele populare. De fapt, în recomandările sale pentru 2025, CNN Travel a menționat România ca fiind unul dintre cele mai bune locuri de vizitat în acest an.
O altă tendință este adoptarea de instrumente bazate pe inteligență artificială care transformă modul în care consumatorii își planifică călătoriile. De la recomandări personalizate la procese de rezervare eficiente, AI îmbunătățește experiența călătorului. Companiile care investesc în tehnologiile AI pot eficientiza operațiunile, pot oferi servicii personalizate și pot obține un avantaj competitiv pe piață. Inteligența Artificială este încă la început- potrivit unui sondaj Deloitte privind călătoriile din vara anului 2024, 17% dintre mileniali au utilizat AI generativă pentru planificarea călătoriilor și din ce în ce mai mulți consumatori își rezervă deja călătoriile pe baza recomandărilor AI.
Potrivit unui nou studiu realizat de MarketsandMarkets, dimensiunea pieței globale pentru AI în turism este proiectată să crească de la 2,95 miliarde de dolari în 2024 la 13,38 miliarde dolari până în 2030, cu o rată anuală compusă de creștere (CAGR) de 28,7% în perioada de prognoză. Soluțiile pentru turism bazate pe AI includ instrumente specializate, cum ar fi sistemele de gestionare a rezervărilor, gestionarea prețurilor și a veniturilor, asistenți virtuali, chatbots și alte inovații în planificarea itinerariilor de călătorie și sistemele de gestionare a întreruperilor.
2025 va fi un alt an al turismului de evenimente. Un studiu realizat în SUA a arătat că festivalurile, concertele și evenimentele sportive sunt factori importanți pentru aproape jumătate dintre călătorii din Generația Z. Festivaluri precum Glastonbury din Marea Britanie, Tomorrowland din Belgia și Untold din Cluj-Napoca vor continua să atragă vizitatori. Conform European Festival Survey, principalele motive pentru care festivalierii participă la un anumit eveniment sunt: atmosfera și vibe-ul festivalului (85%), să-și vadă live artiștii preferați (79%), să petreacă timpul cu prietenii și să cunoască alți oameni (70%).
Turismul pe timp de noapte, la festivaluri și evenimente nocturne devine o tendință consacrată, dar începe să includă și zone cu poluare luminoasă redusă pentru a asista la evenimente celeste, de la ploi de meteoriți la aurore boreale. În studiul său, compania de rezervari Booking.com numește acest lucru – „noctoturism”. Această tendință are și o altă motivație – vremea. Pe măsură ce temperaturile globale continuă să crească și căldura zilei devine inconfortabilă (61% dintre respondenți au declarat că doresc să petreacă mai puțin timp în soare), în special atunci când vine vorba de vizitarea obiectivelor turistice aglomerate, oamenii își vor planifica din ce în ce mai mult călătoriile în jurul destinațiilor care oferă activități în timpul serilor mai răcoroase și dimineața devreme.
În ciuda acestor perspective optimiste pentru turismul acestui an, există și provocări, de la condițiile meteorologice la evenimentele geopolitice globale, care ar putea schimba planurile turiștilor și afecta companiile care operează în domeniu. Dar, până în prezent, toate estimările indică un an bun. De fapt, în 2025 se preconizează că veniturile totale ale industriei aeriene vor depăși un trilion de dolari pentru prima dată în istorie. Conform IATA, numărul pasagerilor care călătoresc pe calea aerului ar trebui să depășească 5,2 miliarde în acest an, o creștere de 6,7% față de 2024. Această creștere continuă care a început după pandemie ar putea aduce, de asemenea, un alt an bun pentru investitorii în companiile de turism și companiile aeriene.
Bogdan Maioreanu – analist eToro
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi .la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.
eToro este o platformă de tranzacționare și investiții care le permite utilizatorilor să investească, să își împărtășească cunoștințele și să învețe. eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. În prezent, eToro este o comunitate globală cu peste 38 de milioane de utilizatori înregistrați în 75 de țări.